CASINO JÁTÉKOK – A RULETT JÁTÉKSZABÁLYAI
A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA, CÉLJA
A játékosok zsetonokat helyeznek az asztal tetszőleges mezőire, tetszőleges számban. Amikor mindenki tett, a krupié megpörgeti a rulettkereket, majd beledobja a rulettgolyót, ami egy idő után megáll valamelyik rekeszben, ennek száma a nyerőszám. Amennyiben egy tét olyan mezőn van, ami megfelel a nyerőszámnak, a játékosnak visszaadja a tétet és a nyereményt is, amit a bankból fizet ki. A vesztes téteket a krupié begyűjti a bankba. A játékosoknak a rendelkezésünkre álló zsetonnal minél tovább játékban kell maradniuk és lehetőleg további zsetonokat kell gyűjteniük.
RÉSZLETESEN
TÉTEK
TÉT | ZSETON HELYE | ESÉLY | NYERŐ ARÁNY |
Plain / Staight up: egy szám | közvetlenül a számon | 2,7% | 35:1 |
Split / A chaval: két szám | két szám között | 5,4% | 17:1 |
Corner: négy szám | négy szám közös sarkán | 10,8% | 8:1 |
első négy | a nulla és a duplavonal sarka | 10,8% | 8:1 |
street: 3 egymás melletti szám | duplavonalon, oszlopban | 8,1% | 11:1 |
Six line: 6 szám 2 sorban | duplavonalon, két oszlop között | 16,2% | 5:1 |
Tucat | tucat rubrikában | 32,2% | 3:1 |
Sáv | a nullával átellenes oldalon | 32,4% | 3:1 |
Egyszerű tétek | a megfelelő rubrikában | 48,6% | 2:1 |
ZSETONVÁSÁRLÁS
Az asztalhoz tartozó „table chip” zsetonok játékosonként különböző színűek. Egy „stack” 200 db zsetonból áll.
A rulettasztalnál történő játékra elvileg nem alkalmasak a kaszinókban használatos készpénz értékű zsetonok (cash chip), hanem a rulettasztalnak saját zsetonkészlete van (table chip), amit a krupié oszt ki az egyes játékosoknak. Néhány kaszinóban megengedett a cash chipek használata tétrakáskor, de ez erősen ellenjavallt, mivel a tétek könnyen keveredhetnek más játékos tétrakásaival.
Table chip vásárlására olyankor van lehetőség, amikor a krupié már befejezte az előző játékban megtett vesztes tétek begyűjtését, valamint a nyeremények kifizetését, és kihirdeti az új játékot. Ekkor érdemes színt kérni (to take a colour). A rulettasztalnál minden játékosnak egy adott színű zsetonkészlet áll rendelkezésére olyan mennyiségben, amennyi cash chipet ezekre előzőleg beváltott. Egy szín 200 zsetonból áll (set), melyet a krupié 20 zsetonos oszlopokban (stack) ad oda a játékosnak. Hogy bemutassa, a zsetonkészlet hiánytalanul megvan, az egyik húszas oszlopot négy részre szedi, és az egyik ötöst maga előtt szétteríti.
TÉTEK MEGTÉTELE
A készpénz, vagy cash chipek beváltása után kezdődik a fogadás. A tétek részben leírtaknak megfelelően rendkívül sok kombinációra van lehetőség. Fontos, hogy a zsetonok mindig pontosan kerüljenek elhelyezésre. Ha például egy számra kíván fogadni, akkor fontos, hogy a zseton nem érhet hozzá egyik vonalhoz sem, mivel ekkor split, sarok esetén cornernek is lehet nézni. Amennyiben a krupié észreveszi az esetleges hibát, mindenképpen tisztázni fogja a tét pontos helyét még a gurítás előtt.
Előfordul, hogy két játékossal azonos tétet kíván megtenni, ebben az esetben a zsetonokat egyszerűen a másik játékos zsetonjaira kell helyezni. Amennyiben a kívánt tét nehezen megtalálható, vagy elérhetetlen a többi játékos, és azok tétjei miatt, akkor a teendő a zsetonok maga elé helyezése, majd a kívánt tét hangos bemondása. Ebben az esetben a krupié megismétli a bejelentést, majd elhelyezi a zsetonokat a kiválasztott helyre.
GURÍTÁS
A krupié bizonyos idő elteltével elindítja a golyót. Ilyenkor a játékosoknak van még egy kevés ideje tétjeik megtételére. A golyót mindig a kerék forgásirányával ellentétes irányban gurítják, és az utolsó nyerőszám pozíciójában engedik el. A nap első játékában a dátumhoz igazítják a golyó elengedését, és a mindenkori hónap aktuális napjának megfelelő számnál engedik útjára a golyót.
A játékosok még a gurítás ideje alatt is tehetnek tétet egészen addig, míg a krupié le nem zárja a tétrakást, nem sokkal a golyó megérkezése előtt. A játékosok kérhetnek a krupiétól hosszú, vagy rövid gurítást. Ha több játékosnak egymással ellentétes kérése van, a krupié annak tesz eleget, akinek nagyobb tétje van az asztalon. Ha a golyó három fordulatnál kevesebbet tesz meg, vagy a krupié egyéb hibát vét, no spint, azaz érvénytelen gurítást hirdetnek.
NYEREMÉNYEK KIFIZETÉSE
A golyó célba érése után a krupié egy „dolly”-nak (win marker) nevezett súlyt helyez a nyerőszámra, majd bemondja azt, és annak színét. Elsőként a vesztes zsetonok besöprése történik meg. Ezt követően meghatározott sorrendben történik a nyeremények kifizetése: Az egyszerű tétek után a tucatok, majd a szám körüli nyeremények kerülnek kifizetésre. A tétek kifizetése után a krupié eltávolítja a win markert a tablóról, és kihirdeti az újabb játékot.