A REX JÁTÉKSZABÁLYAI
A JÁTÉK RÖVID LEÍRÁSA, CÉLJA
A játékosok egy dákó segítségével a golyók (egy piros és öt fehér) lyukba lökésével pontokat szerezhetnek, azonban az asztal meghatározott pontján felállított “gombát” nem boríthatják fel. Minden lyuknak saját pontértéke van. A játékot az nyeri, aki elsőként eléri a megbeszélt pontszámot.
RÉSZLETESEN
A rex Európa-szerte elterjedt játék, de nincs olyan komoly nemzetközi szervezet, amely meghatározná, ezért sok eltérő típussal találkozhatunk.
A különbségek nemcsak a játékszabályokban, hanem magában a játékhoz használt kellékekben is megmutatkoznak. Az asztalok mérete, a lyukak száma és elhelyezkedése, a bábuk formája és száma tekintetében is tapasztalhatunk különbségeket.
A MAGYARORSZÁGI REX JÁTÉK SZABÁLYAI
Magyarországon az 1 gombával játszott játék variáció terjedt el leginkább. Egy 70 x 160 cm-es játékfelületű asztalt használnak, melyen 8 lyuk található.
A játék kellékei egy piros és 5 fehér golyó, melyeknek az asztal meghatározott pontján felállított „gombát” kell elkerülniük a lökések során.
A JÁTÉK KEZDÉSE
A kezdést megegyezés alapján, vagy érmefeldobással szokták eldönteni. A gombát az első, középen lévő lyuk elé kell helyezni. A helye általában jelölve van a posztón. A piros golyót a félkörben kell elhelyezni, mely az elkülönülő, általában fekete, de lehet más színű műbőrrel, vagy bőrrel borított területből nyúlik be a játéktérbe. Általában itt is jelölni szokták a kezdőpontot.
Egyelőre a fehér golyók közül csak egyet helyezzünk az asztalra. Ha van kijelölt pont számára, akkor tegyük oda, ha nincs, akkor tegyük a piros golyó és a gomba közé, azokkal egy vonalba a félkör csúcsához közel.
A JÁTÉK MENETE
A játék kezdésekor és a játék során egyaránt csak a kezdőpontot használhatjuk a „lökőgolyó” elhelyezésére. Lökést csak innen indíthatunk.
A SZABÁLYOS LÖKÉS
A meglökött golyónak koccannia kell valamelyik golyóval.
A gombát egyik golyó sem boríthatja fel.
Az asztalról nem ugorhat ki golyó.
A bőrrel borított területre nem gurulhat ki golyó.
Ha lyukba esik valamelyik golyó, akkor vegyünk használatba egy másikat és lökjünk vele ismét a kezdőpontról.
Ha nem sikerül lyukba belöknünk egyetlen golyót sem, akkor a másik fél folytatja a játékot a kialakult állásból, golyót helyezve a kezdőpontra és onnan végezve a lökést.
Sikeres lökés esetén mindig a miénk marad a folytatás joga.
Ha már minden golyó az asztalon van, akkor a kezdőponthoz legközelebbi golyót helyezzük vissza a lökő pozícióba.
Amennyiben a piros golyó lyukba kerül, akkor csak azzal végezhetjük a következő lökést.
Ha egyszerre minden golyó lyukba esik és egy sem marad az asztalon, akkor a kezdő pozíciót kell a folytatáshoz felállítani.
A JÁTÉK CÉLJA
A rex pontszerző játék, ahol pontot a golyók lyukba lökésével szerezhetünk. Minden lyuknak saját pontértéke van. Az egymást követő sikeres lökéseinket sorozatnak hívjuk. A sorozat addig tart míg a lökés joga a miénk. A játékot az nyeri, aki elsőként eléri az előre megbeszélt pontszámot.
HIBÁK
A sorozatban összegyűjtött pontjainak elveszítjük, ha nem sikerül eltalálnunk egyetlen golyót sem, vagy valamelyik golyó a bőrborítású területre gurul, vagy golyó hagyja el a játékteret.
Azonban, ha a gombát felborítjuk, akkor nemcsak a sorozat, hanem a teljes játszma alatt gyűjtött pontszámunkat is elveszítjük.
Ha a gombát csupán arrébb tolja egy golyó, de az nem borul fel, akkor tegyük vissza a helyére. Ez az eset nem számít hibának.
Ha a felborult gombát nem tudjuk visszahelyezni, mert egy golyó áll a helyén, akkor a golyót vegyük le az asztalról.